رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

شیوه های داستان نویسی داستان کوتاه

شیوه های داستان نویسی داستان کوتاه
امتیاز دهید
5 / 5
با 11 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 5
با 11 رای
بدون تردید داستان‌نویسی یک هنر است. هنری که برش‌هایی از زندگی را اخذ می‌کند و با حفظ الگوی واقعیت به بوتۀ تخیل فرهیختۀ آدمی می‌سپارند تا بر نهاده‌ای معجزه‌گونه از آن سر بزند. ثمره‌ای که محدوده‌های تنگ واقعیت را در هم می‌ریزد و امکانی وسیع‌تر برای زندگی پیش روی ما می‌نهد. داستان را محصول موهبت‌ها بدانیم یا نه، مستلزم تلاشی است سخت و نفسگیر یا به تعبیر کافکا «عرق‌ریزی روح» تا از کار درآید.
متأسفانه کم نیست شمار کسانی که به خلاقیت داستانی به چشم فرایندی مرموز نمی‌نگرند و همۀ اعتقاد خود را پشت واژه‌هایی چون استعداد و قریحه جای می‌دهند. بدیهی است در زمینۀ هنر داستان‌نویسی هم حرف اول را شوق و ذوق می‌زند؛ اما این سخن اصلاً به معنای نفی نقش و اهمیت آموزش نیست. داستان‌نویس باید مواد و مصالح کارش را بشناسد، باید بداند چه عناصری به تلاش او شکل می‌دهد و توفیقش متأثر از کاربست کدام اصول است. اندیشۀ کتاب حاضر در پاسخ به این نیاز پدید آمده است، با این هدف و در جستجوی چندسالۀ نگارنده برای دستیابی به بهترین منابع، نشریه‌ای برای نگارنده یافت می‌شود که تازه‌ترین اطلاعات را در خود داشت و دربردارندۀ مقالاتی بسیار کاربردی و قابل استفاده ویژۀ مخاطب جوان که پس از ترجمه، در سه مجلد تدوین موضوعی شده است و این مجموعه اختصاص به داستان کوتاه دارد. روش کارگاهی آن در جلب نظر خواننده مؤثر است؛ زیرا او را درگیر تعریف‌ها، تاریخچه، نقد و نظرها و بررسی‌هایی از این قبیل نمی‌کند. کتاب راهنمایی است که خواننده را از اولین مرحله، یعنی یافتن موضوع و افتتاحیۀ داستان تا مرحلۀ پایان همراهی می‌کند و به او راهکارهای عملی می‌آموزد.

فهرست مطالب این کتاب بدین ترتیب است:
دیباچه؛ فصل اول داستان کوتاه چیست: داستان کوتاه چگونه داستانی است؛ چه وقت یک داستان، داستان کوتاه است؛ فصل دوم نویسندۀ داستان کوتاه: اگر می‌توانید حس کنید، پس قادرید بنویسید؛ فصل سوم موضوع داستان: یافتن موضوع برای داستان؛ داستان‌هایتان از کجا سرچشمه می‌گیرند؛ فصل چهارم واقعیت‌نمایی داستان کوتاه: زندگی‌بخشیدن به داستان‌های کوتاه؛ نشان دهید، نگویید؛ فصل پنجم افتتاحیه: افتتاحیه‌ها؛ فصل ششم طرح: طرح استخوان‌بندی داستان؛ فصل هفتم دیدگاه: دیدگاه در داستان کوتاه؛ فصل هشتم زمان در داستان: در یک لحظه به گذشته بازگردید؛ فصل نهم شخصیت: داستان کوتاه به قهرمانان نیرومند زن نیازمند است؛ فصل دهم صحنه‌پردازی: صحنۀ زنده؛ نقل جزئیات؛ فصل یازدهم توصیف در داستان: توصیف؛ فصل دوازدهم پیش‌نویس داستان: پیش‌نویس‌های ساده؛ فصل سیزدهم پایان داستان: پایان؛ مآخذ.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
farshid_ett
farshid_ett
1398/04/14
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شیوه های داستان نویسی داستان کوتاه

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
شیوه های داستان نویسی داستان کوتاه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک